Bark SVANEN

Źródłem wszelkich informacji i zamieszczonych materiałów na temat barku SVANEN jest oficjalna strona Stowarzyszenia Svanens Venner, Bornholm. www.barken.dk


Bark SVANEN (Łabędź), zaprojektowany przez Nielsa H. Avenstrupa, został zbudowany w stoczni w Svaneke należącej do Henrika Hansena, na zamówienie armatora Petera F. Heeringa z Kopenhagi i został zwodowany 10.08.1858r. SVANEN pływał między Europą i Ameryką Południową z załogą 15-to osobową, wożąc sól i kawę. W grudniu 1886r. został sprzedany w Argentynie i jego dalsze losy nie są znane. Oto wymiary SVANEN: długość 117,9 stóp (ok. 37 m), szerokość 24,3 stóp (ok. 7,6 m), zanurzenie 12,9 stóp (ok.4 m) i wyporność 360 ton.

Budowę nowego SVANEN zainicjowało i realizuje Stowarzyszenie Svanens Venner, Bornholm (Stowarzyszenie Przyjaciół Svanen, Bornholm) z siedzibą w Nekso. W założeniach statutowych Stowarzyszenia jest historyczne odtworzenie barku, w maksymalnej zgodności z oryginałem. W przyszłości SVANEN ma być pływającym ambasadorem Bornholmu i Danii. Będzie zabierał na pokład do 55 osób załogi, żeglujących w kabinach dwuosobowych, o wysokim standardzie, umożliwiającym organizowanie luksusowych czarterów, rejsów, wycieczek, kursów, konferencji i wystaw. Planowana jest budowa sali dla 50-ciu osób i zapewniona autonomia żeglugi do 28 dni. Szacowany koszt budowy to 30-40 mln DKr, a szacowany czas realizacji to 3½ - 4 lata. W 150 rocznicę położenia stępki pierwszego SVANEN- 02.03.2007r.- zainicjowano budowę nowego barku, przewożąc stępkę statku ze Svaneke do Nekso.


Na miejsce budowy wybrano wybudowany w 1892r. suchy dok w porcie Nekso, umożliwiający budowę statków o długości do 51m.


SVANEN ze Svaneke, obraz olejny w złotej ramie (53,9 x 77,8 cm), autor L.Petersen ok.1860r.


Opracował Wacek Sałaban.